Selvkjørende kjøretøy: innovasjon eller en dødsdom for en industri?

Et spennende tema som blir mer og mer aktuelt i dagens samfunn er selvkjørende biler. En selvkjørende bli – eller et autonomt kjøretøy – er i stand til å navigere seg gjennom gater og trafikken uten menneskelig påvirkning. Bilen eller kjøretøyet består altså av en form for kunstig intelligens – en teknikk som brukes for å gi datamaskiner og –programmer en mest mulig intelligent respons – som transporterer menneskene som sitter i kjøretøyet.

I november 2017 stemte Stortinget for å gjøre det lovlig å prøvekjøre selvkjørende biler i Norge. Da ble Oslo en av de 13 byene i Europa hvor myndighetene har tillatt testing av denne selvkjørende bilteknologien. Dette prosjektet vil bli administrert av Ruter i Oslo, da de er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

FOTO: David Goldman / TT / NTB Scanpix

Ruter har tidligere uttalt at de ønsker å få ‹‹flere titalls›› selvkjørende busser i Oslo i løpet av de neste årene. Så innen kort tid mener Ruter at de skal få til å teste ut et system bestående av mellom 10 og 50 selvkjørende minibusser i Oslo som de håper skal kunne levere en ‹‹on demand-transport›› for brukere. Ruter ønsker altså at forbrukerne skal kunne bestille disse selvkjørende bussen gjennom en app etter når forbrukerne har behov for transport.

Som det virker på Ruter er det ikke et spørsmål om dette prosjektet med minibussen kommer til å fungere i Oslo, men nærmere et spørsmål om når de får teknologien til å fungere uten for mange problemer. Om man skal tro Tesla-sjefen Elon Musk så skal ikke denne teknologien være langt unna perfekt. Musk tror at innen 2019 skal du trygt kunne sove bak rattet i en Tesla mens den kjører.

«The progressive development of man is vitally dependent on invention

– Nikola Tesla (1919).

Dette konseptet av selvkjørende kjøretøy er selvfølgelig spennende og gir oss utrolig mange muligheter og gevinster i samfunnet. Da disse kjøretøyene ikke går på bensin eller diesel, så vil denne formen av kjøretøy være med å redusere CO2-utslipp (karbondioksid). Om de selvkjørende bussene til Ruter er billig å bruke for forbrukerne, så kan dette føre til at mindre mennesker velger å ha egen bil i Oslo – som igjen kan føre til at det er mindre behov for parkeringsplasser i hovedstaden.

Bare disse få punktene jeg nevner ovenfor høres jo veldig bra ut, men hva kommer denne teknologien til å bety for dem som driver med transport i dagens samfunn? Om det er slik at dette prosjektet til Ruter kommer til å fungere, så vil dette si at det vil bli et mindre behov for bussjåfører. Om man skal tro Ruter og Tesla så kommer disse selvkjørende kjøretøyene til å ta over transport om ikke for mange år. Og med dette vil transportindustrien som vi kjenner i dag dø ut. Buss-, taxi-, lastebilsjåfører osv. vil bli erstattet av kunstig intelligens og selvkjørende kjøretøy.

– Kim

 

Kilder

ABC-nyheter om Tesla og selvkjørende biler. Publisert 3. Mai 2017: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/05/03/195299946/tesla-holder-sto-kurs-mot-fullstendig-selvkjorende-biler

TEK.no om selvkjørende busser i Oslo. Publisert 26. Oktober 2017: https://www.tek.no/artikler/oslo-skal-snart-teste-selvkjorende-minibusser-man-kan-bestille-med-app/410553

Wikipedia om selvkjørende bil. Publisert 22. Desember 2017:  https://no.wikipedia.org/wiki/Selvkj%C3%B8rende_bil

2 Replies to “Selvkjørende kjøretøy: innovasjon eller en dødsdom for en industri?”

  1. Dette er bra levert Kim!
    Det er fint at du går litt «bak saken», eks ser på hva politikerne har bestemt, samt setter denne i kontekst (Norge, Oslo, Ruter).
    Bildet gjør teksten mye mer lesbar og siden litt lettere tilgjengelig.
    Se litt på formatering av teksten, litt store mellomrom mellom avsnittene.
    Det er også fint at du oppgir kildene du har brukt med lenker!
    Hilsen fra Arne

  2. I was curious if you ever thought of changing the layout of your
    site? Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having one or
    two images. Maybe you could space it out better?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *