Spotify – markedslederen innen musikkstreaming

Som det meste i verden i dag, så har musikk aldri vært lettere tilgjengelig enn det er den dagen i dag. Så lenge du du er koblet til internettet via et elektronisk apperat, så kan du strømme så mye musikk du vil – gratis eller for et vist beløp. Det finnes flere forskjellige tjenester man kan bruke når det kommer til å strømme musikk, men jeg personlig bruker markedslederen innen musikkstreaming Spotify. Det finnes flere årsaker for dette, men hovedsakelig er årsaken for dette at det er enkelt å bruke, og jeg føler de har et større utvalg av musikk enn lignende tjenester.

Den dag i dag er det ingen tvil hvilken streaming-tjeneste av musikk som er størst på verdensbasis, nemlig Spotify – om du ikke regner YouTube som en musikkstreaming-tjeneste. I starten av januar 2018 så kunngjorde Spotify i en Twitter-melding at de hadde 70 millioner betalende kunder. I tillegg til disse 70 millioner betalende kundene, så har Spotify en gratis annonsedreven variant av tjenesten som over 100 millioner brukere benytter seg av.

FOTO: AppySpot

Med tanke på hvor mange konkurrerende musikkstreaming-tjenester som eksister i verden i dag, så er det ganske utrolig at denne svenske tjenesten har klart å samle seg over 70 millioner betalende kunder på verdensbasis siden den ble lansert i 2008.

Denne tjenesten er et perfekt eksempel på det Harvard-professoren Clayton Christensen har kalt disruptive tjenester. Kort forklar er dette innovasjoner som bygger på ny teknologi, som på sikt overtar for tidligere teknologi. Professoren Arne Krokan skriver i sin bok «Det friksjonsfrie samfunnet» at Spotify var en av de første som hadde stor suksess med det han kaller «strømmemodellen». Denne modellen går ut på at man ikke kjøper eller eier musikken selv, men man kjøper seg tilgang til å høre på musikken når man ønsker det – det er dette som kalles streaming eller strømming på norsk.

Som jeg skrev ovenfor så finnes det flere forskjellige musikkstreaming-tjenester i verden, så det er ikke rart at flere av dem aldri klarer å nå toppen når man konkurrerer mot markedsledere som Spotify. Et eksempel på detter er den norskutviklede strømmetjenesten Tidal som skal ha et tapt nesten en halv milliard kroner siden selskapet byttet eier i 2015.

«Music can change the world because it can change people»

– Bono

Jeg vil anbefale alle som ønsker å lese mer om teknologi å ta seg en tur innom bloggen til Arne Krokan. Han har flere bra innlegg om hvordan ny teknologi og innovasjoner påvirker samfunnet.

– Kim

 

Kilder

«Det friksjonsfrie samfunnet» om musikk i det digitale nettsamfunnet.

Tek.no om Spotify. Publisert 5. Januar 2018: http://itavisen.no/2018/01/05/sa-mange-bruker-spotify-na/

Tek.no om Tidal. Publisert 14. Desember 2017: https://www.tek.no/artikler/tidal-kan-ga-ned-for-telling-i-lopet-av-neste-ar/414409

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *