Business Model Canvas metoden – hvordan du selv kan lage en forretningsmodell

«Uten en forretningsplan/-modell så er det vanskelig å styre en virksomhet i riktig retning». Det er slike utsagn man får høre av flere store forretnings- og organisasjonsledere – og alle foreleserne jeg har hatt innen ledelse, organisasjon, markedsføring osv – når det kommer til hvordan man skal styre eller lede en vellykket virksomhet/bedrift i dagens markeder. Og det er jo slike typer utsagn som er realiteten for virksomhetene i dag. Uten en forretningsmodell så er det nesten bokstaveligtalt umulig å lede en bedrift i en retning som er gunstig.

Begrepet forretningsmodell har fått mye oppmerksomhet de siste årene og kan defineres som «hvordan man skaper verdi for en kunde, hvilke ressurser som benyttes for å skape denne verdien, og hvordan man får betalt fra kunden». Som vi ser i denne definisjonen så kan man si at en forretningsmodell handler om hvordan en virksomhet skal gjennomføre en forretningside i praksis.

Men som mange som jobber med forretningsmodeller så kan det ta lang tid å utvikle disse. En som mente akkurat dette var den sveitsiske forfatteren og forretningskonsulenten Alexander Osterwalder. Han utviklet derfor Business Model Canvas metoden – blir ofte kalt for Osterwalder-modellen – som består av ni byggeklosser enhver bedrift må tenke over når de skal utvikle sin forretningsmodell. Disse byggeklossene er:

  1. Kundesegmenter – omhandler blant annet hvem er våre viktigste kunder og for hvem skaper vi verdier?
  2. Verdiløfter – omhandler blant annet hvilket kundebehov tilfredsstiller vi og hvilken verdi gir vi til våre kunder?
  3. Kanaler – omhandler blant annet hvilken kanal fortrekker våre kundesegmenter og hvilke kanaler gir størst avkastning?
  4. Kunderelasjoner – omhandler blant annet hvordan vi får, beholder og vokser kundene våre og hvilket kundeforhold/omdømme har vi?
  5. Inntektsstrøm – omhandler blant annet hva er kunden våre villig til å betale og hva betaler de den dag i dag?
  6. Ressurser – omhandler blant annet hvilke ressurser krever verdiløftet vårt og kundeforholdene våre?
  7. Kjerneaktiviteter – omhandler blant annet hvilke aktiviteter krever verdiløftet vårt og distribusjonskanalene våre?
  8. Partnere – omhandler blant annet hvem er våre partnere og leverenadører og hvilke ressurser krever dem?
  9. Kostnader – omhandler blant annet hvilken kostnad er viktigst i vår forretningsmodell?

I videoen under – utviklet av Strategyzer – kan du se hvordan du selv kan lager en forretningsmodell etter Business Model Canvas metoden.

Som nevnt ovenfor gjør Business Model Canvas metoden det enkle å sette opp en forretningsmodell, men om man trenger litt hjelp til å huske alle elementene innen modellen, så vil jeg anbefale å bruke tjenesten Canvanizer. Dette nettstedet er gratis og tilbyr flere forskjellige modeller og oppsetter som for eksempel SWOT-analyse og LEAN-modellen.

– Kim

 

Kilder

Innovasjon Norge om hvordan man lager en forretningsmodell: http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/

Probiz om Business Model Canvas: https://www.probizservices.com/the-business-model-canvas-a-tool-for-success/

Tarjei Alvær Heggernes om forretningsmodeller i boken: Digital forretningsforståelse

Strategyzer sin video om modellen: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *