Business Model Canvas metoden – hvordan du selv kan lage en forretningsmodell

«Uten en forretningsplan/-modell så er det vanskelig å styre en virksomhet i riktig retning». Det er slike utsagn man får høre av flere store forretnings- og organisasjonsledere – og alle foreleserne jeg har hatt innen ledelse, organisasjon, markedsføring osv – når det kommer til hvordan man skal styre eller lede en vellykket virksomhet/bedrift i dagens markeder. Og det er jo slike typer utsagn som er realiteten for virksomhetene i dag. Uten en forretningsmodell så er det nesten bokstaveligtalt umulig å lede en bedrift i en retning som er gunstig.

Begrepet forretningsmodell har fått mye oppmerksomhet de siste årene og kan defineres som «hvordan man skaper verdi for en kunde, hvilke ressurser som benyttes for å skape denne verdien, og hvordan man får betalt fra kunden». Som vi ser i denne definisjonen så kan man si at en forretningsmodell handler om hvordan en virksomhet skal gjennomføre en forretningside i praksis.

Men som mange som jobber med forretningsmodeller så kan det ta lang tid å utvikle disse. En som mente akkurat dette var den sveitsiske forfatteren og forretningskonsulenten Alexander Osterwalder. Han utviklet derfor Business Model Canvas metoden – blir ofte kalt for Osterwalder-modellen – som består av ni byggeklosser enhver bedrift må tenke over når de skal utvikle sin forretningsmodell. Disse byggeklossene er:

  1. Kundesegmenter – omhandler blant annet hvem er våre viktigste kunder og for hvem skaper vi verdier?
  2. Verdiløfter – omhandler blant annet hvilket kundebehov tilfredsstiller vi og hvilken verdi gir vi til våre kunder?
  3. Kanaler – omhandler blant annet hvilken kanal fortrekker våre kundesegmenter og hvilke kanaler gir størst avkastning?
  4. Kunderelasjoner – omhandler blant annet hvordan vi får, beholder og vokser kundene våre og hvilket kundeforhold/omdømme har vi?
  5. Inntektsstrøm – omhandler blant annet hva er kunden våre villig til å betale og hva betaler de den dag i dag?
  6. Ressurser – omhandler blant annet hvilke ressurser krever verdiløftet vårt og kundeforholdene våre?
  7. Kjerneaktiviteter – omhandler blant annet hvilke aktiviteter krever verdiløftet vårt og distribusjonskanalene våre?
  8. Partnere – omhandler blant annet hvem er våre partnere og leverenadører og hvilke ressurser krever dem?
  9. Kostnader – omhandler blant annet hvilken kostnad er viktigst i vår forretningsmodell?

I videoen under – utviklet av Strategyzer – kan du se hvordan du selv kan lager en forretningsmodell etter Business Model Canvas metoden.

Som nevnt ovenfor gjør Business Model Canvas metoden det enkle å sette opp en forretningsmodell, men om man trenger litt hjelp til å huske alle elementene innen modellen, så vil jeg anbefale å bruke tjenesten Canvanizer. Dette nettstedet er gratis og tilbyr flere forskjellige modeller og oppsetter som for eksempel SWOT-analyse og LEAN-modellen.

– Kim

 

Kilder

Innovasjon Norge om hvordan man lager en forretningsmodell: http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/

Probiz om Business Model Canvas: https://www.probizservices.com/the-business-model-canvas-a-tool-for-success/

Tarjei Alvær Heggernes om forretningsmodeller i boken: Digital forretningsforståelse

Strategyzer sin video om modellen: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s

 

1 Comment

  • Arne Krokan 20/01/2018 at 11:41

    Du har en fin utvikling på bloggen din Kim!
    Du startet godt og du følger fint opp med mange gode innlegg.
    Du har grep om struktur på teksten (uthevet skrift, lenker og punkter …) som gjør dette godt lesbart. Det kan være litt vanskelig å se hva som er lenker og hva som bare er uthevet skrift, fint om du ser om du kan skille dette i designet, ellers fint.
    Så er det jo bra at du tar tak i noe vi ikke har gått gjennom i klassen, det viser at du har evne til å finne ut av ting på egenhånd og til å lage en egen fremstilling av det!
    Du er flink til å oppgi kilder, noe som er veldig bra. Det er også bra at du legger inn videoen som gir ytterligere forklaringer for dem som vil følge opp dette. Fint jobbet!

    Reply

Leave a Comment