Influencer Marketing – en metode som lar deg utnytter opinionslederne

I dagens samfunn er alle på sosiale medier og dette har ført til at en markedsføringstrend har vokset ekstremt i løpet av de siste årene. Influencer marketing. Men hva omhandler denne markedsføringsmetoden og hvordan kan man som en bedrift utnytte den?

Influencer og influencer marketing

En influencer er en som har innflytelse på innen bestemt kategori eller i et bestemt samfunn – kan betegnes som en opinionsleder på norsk. De kan kjennetegnes ved at har et stort antall tilhengere/følgere, de blir ansett som eksperter innenfor sine felt av sin følgere og de setter trender basert på innholdet og idene de deler. Man kan altså si at «når en influencer snakker, så lytter publikumet deres». Derfor er det flere som sier at disse influencerene er blitt de nye medielederne i dagens samfunn.

Influencer marketing handler om at virksomheter eller merkevarer inngår samarbeid med influencers og produsere bra innhold i distribusjonskanaler hvor målgruppen til bedriften er oppriktig interessert. Årsaken til at influencers er så dyktige markedsførere er at følgerne deres føler seg knyttet til innholdet disse opinionslederne produserer – publikumet deres føler altså at de har en relasjon til dem og/eller deres livsstil og ser ofte på dem som store inspirasjonskilder. I videoen under kan du få en rask og enkel forklaring på influencers og influence marketing.

Micro influencer

Influencer marketing har i mange år vært en mulighet som mindre virksomheter ikke har kunne utnyttet. Årsaken for dette er jo flere følgere en blogger, Instagram-kjendis el. har, jo høyere er prisen for et innlegg. Og det er her micro influencer gir mindre bedrifter en mulighet innen influencer marketing. En micro influencer kan defineres på akkurat samme måte som en vanlig influencer, men de har færre følgere. Bruken av micro influencers er i høy grad basert på kvalitet frem for kvantitet, da den fokuserer på at innholdets kvalitet.
Kim Klausen Simonsen: Influencer marketing 1
Før man begynner å lete etter influencers eller micro influencers til en bedrift, er det viktig at man klarlegger målene og verdiene til bedriften. Årsaken for at dette er viktig er fordi man skal bruke disse målene og verdiene til å vurdere hver enkelt influencer. Altså har bedriften og influenceren samme verdier, og kan dere sammen oppnå de målene bedriften har satt seg?

Hvordan identifisere influencers for din bedrift

Det er ekstremt viktig å velge riktig influencer til riktig målgruppe. For eksempel om du skal markedsføre noe for et yngre publikum så burde man velge en influencer for akkurat dette publikumet. Og det er derfor det første skrittet innen influencer marketing handler om å identifisere opinionslederne målgruppen din stoler på. For å velge riktig influencer for en bedrift er det spesielt tre punkter man burde fokusere på:

  1. Relevans – i hvilken grad influenceren deler innhold som er relevant for målgruppen din.
  2. Rekkevidde – hvor mange mennesker influenceren når ut til.
  3. Påvirkningskraft – influenceren evne til å «drive frem handling».

For å identifisere influenceren(e) som er riktig for din virksomhet må man overvåke sosiale medier, relevante fagblogger eller ved å identifisere påvirkere/opinionsledere i sosiale grupper som din målgruppe er medlem av.
Kim Klausen Simonsen: Influencer marketing
En virksomhet som jeg føler er veldig dyktig i brukene av influencer marketing er Villoid. Villoid er en nettbutikk som selger klær til unge kvinner, men det som er spesielt med denne nettbutikken er at de lar influencerene lage hver sin «egen» nettbutikk med sine favorittprodukter.

Kim Klausen Simonsen: Villoid
Alexa Chung sin «nettbutikk» på Villoid

– Kim

 Kilder
Dave Chaffey & Fiona Ellis-Chadwick om influencer marketing i “Digital Marketing
Kampanje om influencer marketing: https://kampanje.com/byraguiden/byraer/chili-publications/cases/dette-er-en-influencer-og-slik-fungerer-influencer-marketing/
Synlighetsbloggen om micro influencers: https://blogg.synlighet.no/hva-er-micro-influencers-og-hvordan-kan-de-bidra-til-markedsforingen-din/

 

 

 

 

One Reply to “Influencer Marketing – en metode som lar deg utnytter opinionslederne”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *